رژیم مدیترانه ای خطرابتلا یه دیابت نوع 2 را 30 درصد کاهش داد

2 دسامبر 2020- محققان گفتند: زنان دارای اضافه وزن که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند، 30٪ کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

محققان بیمارستانبریگهام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد معتقدند مصرف رژیم غذایی غنی از چربی های سالم مانند روغن زیتون، ماهی و آجیل به بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند.

این کارآزمایی شامل مطالعه داده های بیش از 25000 زن بود که از آنها خواسته شد رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنند. این به معنای مصرف بیشتر میوه، سبزیجات و غلات کامل، نوشیدن مقدار متوسطی ​​الکل و خوردن گوشت قرمز کمتر بود.

در طول آزمایش، سطح کلسترول، شاخص توده بدن(BMI) و مقاومت به انسولین شرکت کنندگان اندازه گیری گردید. از 25000 زن شرکت کننده ، 2307 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

نویسنده ی مسئول این مقاله، دکتر سامیا مورا ، از دانشکده پزشکی هاروارد در ایالات متحده، گفت: یافته های ما این ایده را تأیید می کند که با بهبود رژیم غذایی، مردم می توانند خطر ابتلای خود به دیابت نوع 2 را در آینده کاهش دهند، به ویژه اگر اضافه وزن داشته باشند یا چاق باشند.

نویسنده ی اول این مقاله، دکتر شفقات احمد، از دانشگاه اوپسالا در سوئد، گفت: بیشتر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در رابطه با پیروی از یک رژیم مدیترانه ای، از طریق نشانگرهای زیستی مربوط به مقاومت به انسولین،BMI ، متابولیسم لیپوپروتئین و التهاب توضیح داده می شود. این اطلاعات ممکن است عواقب مهم پایین دستی برای پیشگیری اولیه از ابتلا به بیماری دیابت داشته باشد.

یافته های این تحقیق درJAMA Network Open منتشر شده است.

دکتر احمد افزود: حتی تغییرات کوچک نیز می توانند به مرور زمان جمع شوند. یکی از بهترین کارهایی که بیماران می توانند برای سلامتی خود در آینده انجام دهند، بهبود رژیم غذایی است و اکنون ما در حال فهمیدن دلایل آن هستیم.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/dec/mediterranean-diet-reduced-type-2-diabetes-risk-by-30-per-cent.html